W ramach akcji Wiersz Miesiąca na kwiecień proponujemy wiersz pod tytułem Odnaleźć samego siebie autorstwa Tadeusza Różewicza – jednego z patronów 2021 roku. Odnaleźć siebie w tych czasach? W naszej rzeczywistości, głośnej, szybkiej, kolorowej trudno o koncentrację, wyciszenie. Czas, w którym żyjemy, sprzyja masowości, kształtowaniu kogoś, kto wszystko przyjmuje bezkrytycznie. Różewicz, zaniepokojony rezygnacją młodych ludzi z indywidualizmu i potrzeby skupienia na własnym życiu wewnętrznym, chce wskazać im właściwą drogę. Zdaniem poety, może się to zrodzić w milczeniu i ciszy, w samotnym i niezależnym myśleniu o sobie. „Ciemną masą”, „masą towarową” łatwo jest manipulować. Młodość jest ważnym etapem kształtowania się refleksji o sobie samym, poeta przestrzega, że niestety w tym czasie zbyt łatwo można zatracić własną osobowość. Stara się zachęcić do namysłu nad własnym życiem. Młodzi ludzie nie powinni bać się ciszy lub samotności, ponieważ mogą być to cenne chwile do głębszej analizy nad tym, co tak naprawdę jest ważne i wartościowe.
Tadeusz Różewicz
Poeta, dramatopisarz, scenarzysta filmowy, prozaik, satyryk, tłumacz poezji węgierskiej. Jeden z najwszechstronniejszych i najbardziej twórczych kontynuatorów literackiej awangardy w kraju i na świecie. Wielokrotnie wymieniany jako kandydat do Nagrody Nobla.
Tadeusz Różewicz urodził się 9 października 1921 w Radomsku. Zaszczepioną miłość do literatury zawdzięcza starszemu bratu, Stanisławowi, który od najmłodszych lat motywował przyszłego poetę do zgłębiania literatury i do wspólnego czytania. To właśnie z jego inspiracji publikował pierwsze utwory już jako nastolatek w czasopismach „Pod znakiem Marii” czy „Czerwone tarcze”. W 1942 roku brat Janusz działający od początku wojny w konspiracyjnej Armii Krajowej powołał Tadeusza Różewicza do walki zbrojnej i zaprzysiągł na żołnierza. Szkolili się w partyzantce, gdzie zyskał szacunek za teksty publikowane w czasopiśmie „Czyn Zbrojny”. Wspólnie z Januszem napisał w 1944 roku Echa leśne, czyli zbiór liryków podtrzymujących ducha patriotyzmu. Ich kolejne dzieło – zbiór prozy satyrycznej W łyżce wody – został wydany już po śmierci Janusza. Po wojnie zamieszkał w Częstochowie, gdzie tworzył cyganerię artystyczną okolicy. W 1945 roku na łamach czasopisma „Głos Narodu” pojawił się utwór Figa z Unry. Za namową Juliana Przybosia przeprowadził się do Krakowa, tam też rozpoczął studia na Uniwersytecie Jagiellońskim na kierunku historia sztuki. Szybko trafił do Awangardy Krakowskiej – grupy literackiej nazywanej także Neoawangardą, tworzonej przez samego Przybosia, ale i Tadeusza Peipera, Jalu Kurka, Adama Ważyka czy Jana Brzękowskiego.
Samodzielny debiut Tadeusza Różewicza przypadł na 1947 rok, kiedy to ukazał się tomik poetycki Niepokój, który to zrewolucjonizował myślenie o współczesnej poezji oraz przedstawianiu wojennych traum w literaturze i kulturze w ogóle. W tymże również cyklu zainicjował powstanie piątego systemu wersyfikacyjnego określanego przez krytyków „różewiczowskim”. Zaprzyjaźniony z Tadeuszem Borowskim próbował z nim uciec z kraju. Sceptycznie nastawieni do komunistycznej propagandy starali się o wyjazd za granicę – do Stanów Zjednoczonych lub Paryża. Niestety żadne z tych miejsc nie było osiągalne, ale ostatecznie udało mu się osiedlić w Budapeszcie. Powróciwszy do Polski, Różewicz osiadł w Gliwicach.
W 1960 roku na fali zmian z powodu śmierci Stalina, odwilży gomułkowskiej i debiutów kolejnych zdolnych młodych twórców, napisał dramat Kartoteka, wprowadzając innowacyjny teatr absurdu. W połowie lat siedemdziesiątych był wymieniany jako główny kandydat do Nagrody Nobla w kategorii literatury. Tadeusz Różewicz był wielokrotnie nagradzany za swoje dzieła, w 1999 roku otrzymał Nagrodę Literacką Nike za publikację Matka odchodzi. Zmarł 24 kwietnia 2014 roku we Wrocławiu.
Publikował sporo, zarówno tomików poetyckich, jak i dramatów: Czerwona rękawiczka (1948), Pięć poematów (1950), Czas, który idzie (1951), Wiersze i obrazy (1952), Równina (1954), Srebrny kłos (1955), Poemat otwarty (1956), Rozmowa z księciem (1960), Głos Anonima (1961), Nic w płaszczu Prospera (1961), Twarz (1964), Twarz trzecia (1968), Regio (1969), Duszyczka (1977), Na powierzchni poematu i w środku (1983), Płaskorzeźba (1991), Nożyk profesora (2001), Szara strefa (2003), Wyjście (2004), cóż z tego że we śnie (2006), Dwie strony medalu (2008), Historia pięciu wierszy (2011), Wiersze przeczytane (2014). Napisał także kilkanaście dramatów: Grupa Laokoona (1962), Świadkowie albo Nasza mała stabilizacja (1964), Wyszedł z domu (1965), Spaghetti i miecz (1967), Stara kobieta wysiaduje (1969), Akt przerywany (1970), Na czworakach (1972), Odejście głodomora (1977), Śmierć w starych dekoracjach (1979), Do piachu (1979) czy Palacz (1997).
Książki Tadeusza Różewicza, jednego z najczęściej tłumaczonych polskich autorów, przełożono na 49 języków. W poezji współczesnej Tadeusz Różewicz daje wyraz niepokojom i goryczom pokolenia, które dojrzewało walcząc z okupantem. Autor, partyzant oddziałów Armii Krajowej, ukazuje w swych utworach rzeczywistość zrelatywizowanych wartości.
Z człowiekiem uprzedmiotowionym, zdominowanym przez biologię, bądź wytwory techniki. Bohaterem lirycznym Różewicza jest osobowość zdezintegrowana, pozbawiona tożsamości, zagubiona w świecie rozpadu form.Wiersze Tadeusza Różewicza ukazują go nie tyle, jako poetę rozpaczy, ile sceptyka zbuntowanego wobec panującego porządku świata.
Utwory Różewicza nie pozostawiają odbiorców obojętnymi. Przeciwnie, często drażnią, prowokują. Nieprzemijającą wartość awangardowych w formie i niepokornych w treści utworów wybitnego poety i dramaturga potwierdzają częste inscenizacje jego sztuk. Mimo kilkudziesięcioletniej metryki wciąż wyjątkowo trafnie oddają stan ducha nas, współczesnych. Z cierpką ironią przygląda się autor codziennemu życiu przeciętnego inteligenta znad Wisły. Pokazuje go w swoich utworach, stając się jednym z najprzenikliwszych kronikarzy polskiej rzeczywistości minionego, jak i obecnego wieku.