Zakończyliśmy realizację programu edukacyjnego z zakresu profilaktyki uzależnień p.t. „Ars, czyli jak dbać o miłość”. Jesteśmy wśród pięćdziesięciu procent szkół ponadgimnazjalnych w kraju, w których program jest lub będzie przeprowadzony.
W naszej szkole cykl 6 godzinnych zajęć zrealizowany został w klasie 2B.
Projekt jest pilotowany przez Główny Inspektorat Sanitarny, a współfinansowany przez Szwajcarsko-Polski Program Współpracy. Jest to pierwsze tak duże ogólnopolskie przedsięwzięcie, które kompleksowo podchodzi do problematyki używania substancji psychoaktywnych przez młodzież w wieku prokreacyjnym.
Zasadniczym celem programu jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności zmniejszające ryzyko utraty zdrowia i życia ich samych oraz ich potomków, zwłaszcza spowodowane użyciem substancji psychoaktywnych.
Program zrealizowany został w trzech blokach tematycznych:
I Ars vivendi -sztuka życia
II Ars amandi -sztuka kochania
III Ars generandi -sztuka rodzenia (zdrowego potomstwa)
W pierwszej części zastanawialiśmy się, w jakim stopniu używanie substancji psychoaktywnych powoduje zewnętrzny kryzys miłości – skraca życie i zabiera zdrowie. W drugiej analizowaliśmy w jaki sposób używanie substancji psychoaktywnych zakłóca rozwój miłości między ludźmi oraz zaburza relacje w rodzinie. W trzeciej dowiedzieliśmy się w jaki sposób używanie substancji psychoaktywnych szkodzi potomstwu zwłaszcza w okresie życia płodowego.
Wniosek wysuwający się po zajęciach może być tylko jeden: dbanie o życie i zdrowie jest dbaniem o jakość relacji w rodzinie oraz miłość w wielu jej wymiarach.
Z ankiet ewaluacyjnych zajęć wynika, iż najwięcej emocji wśród młodzieży wywołały informacje i prezentowane materiały n/t Płodowego Zespołu Alkoholowego (FAS) oraz uszkodzeń płodu spowodowanych przez niektóre leki przyjmowane podczas ciąży.
Barbara Grabowska
{gallery}2013/2014_04_10ars warsztaty{/gallery}